Adorno incompleet: verschil tussen versies

Uit Leapedia
Ga naar: navigatie, zoeken
k (besneden)
 
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Ik wilde me nog verder [[verdiepen]] in het werk van [[Adorno]]. Lang geleden heb ik iets van hem gelezen, nu bestaan er nog slechts [[flarden]] in mijn [[hoofd]]. Die kennis moet dus opgefrist worden, al kom ik gezien de beperkte [[tijd]]nog niet ver. De rol die hij aan [[geweld]] toeschrijft fascineert me. We doen alsof het er niet is.  
+
Ik wilde me nog verder [[verdiepen]] in het werk van [[Adorno]]. Lang geleden heb ik iets van hem gelezen, nu bestaan er nog slechts [[flarden]] in mijn [[hoofd]]. Die kennis moet dus opgefrist worden, al kom ik gezien de beperkte [[tijd]] nog niet ver. De rol die hij aan [[geweld]] toeschrijft fascineert me. We doen alsof het er niet is.  
 
In [[discussie]]s over het wel of niet besnijden van jongetjes argumenteren voorstanders dat de besnijdenis uit hygiënisch oogpunt te [[verdedigen]] is. Zij [[zien]] dan ook de oorsprong van het besnijden in een goede [[regel]] van [[God]]. God zou toch niet willen dat [[jongen]]s en [[man]]nen last krijgen van infecties. En daarbij: vroeger hadden de [[mens]]en natuurlijk nog niet zoveel schoon water, en daarom was besnijden hygiënischer.  
 
In [[discussie]]s over het wel of niet besnijden van jongetjes argumenteren voorstanders dat de besnijdenis uit hygiënisch oogpunt te [[verdedigen]] is. Zij [[zien]] dan ook de oorsprong van het besnijden in een goede [[regel]] van [[God]]. God zou toch niet willen dat [[jongen]]s en [[man]]nen last krijgen van infecties. En daarbij: vroeger hadden de [[mens]]en natuurlijk nog niet zoveel schoon water, en daarom was besnijden hygiënischer.  
 
[[Nonsens]]. Besnijdenis is een [[gewelddadig]]e initiatie rite, een rite de passage, de jongeling krijgt met veel geweld een [[plek]] in de groep .  
 
[[Nonsens]]. Besnijdenis is een [[gewelddadig]]e initiatie rite, een rite de passage, de jongeling krijgt met veel geweld een [[plek]] in de groep .  
Regel 6: Regel 6:
 
 
 
In de [[theologie]] spreekt men soms van Geistvergessenheit . De Drie-eenheid bestaat uit de Vader, de Zoon en de Geest, een eenheid, onlosmakelijk, “onvermengd en ongescheiden”. De Geest vergeten gaat in tegen fundamentele [[uitgangspunt]]en.  
 
In de [[theologie]] spreekt men soms van Geistvergessenheit . De Drie-eenheid bestaat uit de Vader, de Zoon en de Geest, een eenheid, onlosmakelijk, “onvermengd en ongescheiden”. De Geest vergeten gaat in tegen fundamentele [[uitgangspunt]]en.  
Misschien lijden wij wel aan een geweldvergetelheid, het komt ons niet zo goed uit.
+
Misschien lijden wij wel aan een geweldvergetelheid, het komt ons niet zo goed uit.
 
+
[[categorie:schrijver]]
Besneden,Half besneden,Niet besneden
+

Huidige versie van 4 jul 2015 om 11:29

Ik wilde me nog verder verdiepen in het werk van Adorno. Lang geleden heb ik iets van hem gelezen, nu bestaan er nog slechts flarden in mijn hoofd. Die kennis moet dus opgefrist worden, al kom ik gezien de beperkte tijd nog niet ver. De rol die hij aan geweld toeschrijft fascineert me. We doen alsof het er niet is. In discussies over het wel of niet besnijden van jongetjes argumenteren voorstanders dat de besnijdenis uit hygiënisch oogpunt te verdedigen is. Zij zien dan ook de oorsprong van het besnijden in een goede regel van God. God zou toch niet willen dat jongens en mannen last krijgen van infecties. En daarbij: vroeger hadden de mensen natuurlijk nog niet zoveel schoon water, en daarom was besnijden hygiënischer. Nonsens. Besnijdenis is een gewelddadige initiatie rite, een rite de passage, de jongeling krijgt met veel geweld een plek in de groep . En als het om hygiëne zou gaan, dan zouden de voorschriften wel bij de reinheidswetten staan. En waarom zouden er dan 200 voorhuiden als trofee na een veldslag getoond worden, toch niet uit barmhartigheid? (Een goede raad van ons aan jullie: haal dat velletje weg) Precies.

In de theologie spreekt men soms van Geistvergessenheit . De Drie-eenheid bestaat uit de Vader, de Zoon en de Geest, een eenheid, onlosmakelijk, “onvermengd en ongescheiden”. De Geest vergeten gaat in tegen fundamentele uitgangspunten. Misschien lijden wij wel aan een geweldvergetelheid, het komt ons niet zo goed uit.