Adorno incompleet

Uit Leapedia
Versie door Koksroommandarijn (Overleg | bijdragen) op 30 mei 2015 om 13:06 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Ik wilde me nog verder verdiepen in het werk van Adorno. Lang geleden heb ik iets van hem gelezen, nu bestaan er nog slechts flarden in mijn hoofd....')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Ik wilde me nog verder verdiepen in het werk van Adorno. Lang geleden heb ik iets van hem gelezen, nu bestaan er nog slechts flarden in mijn hoofd. Die kennis moet dus opgefrist worden, al kom ik gezien de beperkte tijdnog niet ver. De rol die hij aan geweld toeschrijft fascineert me. We doen alsof het er niet is. In discussies over het wel of niet besnijden van jongetjes argumenteren voorstanders dat de besnijdenis uit hygiënisch oogpunt te verdedigen is. Zij zien dan ook de oorsprong van het besnijden in een goede regel van God. God zou toch niet willen dat jongens en mannen last krijgen van infecties. En daarbij: vroeger hadden de mensen natuurlijk nog niet zoveel schoon water, en daarom was besnijden hygiënischer. Nonsens. Besnijdenis is een gewelddadige initiatie rite, een rite de passage, de jongeling krijgt met veel geweld een plek in de groep . En als het om hygiëne zou gaan, dan zouden de voorschriften wel bij de reinheidswetten staan. En waarom zouden er dan 200 voorhuiden als trofee na een veldslag getoond worden, toch niet uit barmhartigheid? (Een goede raad van ons aan jullie: haal dat velletje weg) Precies.

In de theologie spreekt men soms van Geistvergessenheit . De Drie-eenheid bestaat uit de Vader, de Zoon en de Geest, een eenheid, onlosmakelijk, “onvermengd en ongescheiden”. De Geest vergeten gaat in tegen fundamentele uitgangspunten.

Misschien lijden wij wel aan een geweldvergetelheid, het komt ons niet zo goed uit.