Mogelijke historische duiding

Uit Leapedia
Versie door Koksroommandarijn (Overleg | bijdragen) op 30 mei 2015 om 11:56 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Historische duiding (of wat wil ik überhaupt met geschiedenis/ en welke vragen levert dit op?) Voor Walter Benjamin luidde de opkomst van...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Historische duiding (of wat wil ik überhaupt met geschiedenis/ en welke vragen levert dit op?) Voor Walter Benjamin luidde de opkomst van de fotografie het einde van (de vraag) naar het origineel in. Hij zag de consequenties van snelle reproduceerbaarheid van afbeeldingen en de invloed op de beeldende kunst. Hij zag hier zowel de voor- als de nadelen van. Het stadium van de gedrukte media is inmiddels voorbij. Tegelijkertijd zijn overal media aanwezig, in digitale vorm. Het beeld is niet meer versneld aanwezig, het is verknipt aanwezig.

In grove lijnen kunnen we zeggen dat met Duchamp de ‘ready made’ zijn intrede deed in de beeldende kunst. Dit heeft grote gevolgen gehad voor het idee over wie de maker van het werk is. Andy Warhol zette dit idee verder nog onder druk; hij reproduceerde op grote schaal afbeeldingen die hij niet zelf had gemaakt. Wie is dan de auteur van het werk?