Nol Kox tegenwerpingen

Uit Leapedia
Versie door Koksroommandarijn (Overleg | bijdragen) op 1 jun 2015 om 17:34 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'De Eindhovense stadprediker Nol Kox, die misschien ook postzegelverzamelaar was en net zo goed een andere naam had kunnen hebben, had geen rotzooi moeten achterlate...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

De Eindhovense stadprediker Nol Kox, die misschien ook postzegelverzamelaar was en net zo goed een andere naam had kunnen hebben, had geen rotzooi moeten achterlaten bij het voeren van de duiven, al was niet duidelijk of die rotzooi van hem of van de duiven was. Dit vindt de economische politierechter, die niet persee helemaal zeker van zijn standpunt hoeft te zijn, maar opgemerkt moet worden dat het niet duidelijk is waar het woordje 'economische' nu precies betrekking op heeft. Toch legde deze politierechter Kox (nu lijkt het net alsof de politierechter Kox heet, dat is echter niet zo. Zou het Nederlands naamvallen hebben, dan had Kox in de datief gestaan en hadden we dat probleem niet. De naam van de politierechter wordt in dit stuk echter niet genoemd), enkel een voorwaardelijke boete op, van 130 euro. Omdat dit een voorwaardelijke boete betrof, had het bedrag ook hoger lager, of toch even hoog kunnen zijn. Aan acht - het konden er meer of minder zijn- soortgelijke, of toch niet helemaal gelijke, overtredingen achtte de rechter hem ook schuldig, al viel het misschien nog wel mee hoe schuldig hij was, maar hij legde verder niets op dat op straf leek. Kox, het kon menig ander ook overkomen, lag al vaker, niet precies hoe vaak dan, overhoop met de autoriteiten, al was ook niet bekend uit welke personen al die autoriteiten dan bestonden, en daarom kan er helaas niets met zekerheid over gezegd worden. Zo werd de Jezusfan, die ook Christus-, Messias-, Emmanuel-, Zoon van God-, etc-fan genoemd had kunnen worden, een stadscentrumverbod, al kan gezien de geschiedenis van Eindhoven in strikte zin niet over centrum gesproken worden, omdat Eindhoven ontstaan is uit diverse aan elkaar gegroeide kernen, wel bestaat er zoiets als 'Stadsdeel Centrum', maar dit terzijde. Kox had te luidkeels het geloof verkondigd, al is nergens uit op te maken hoeveel decibellen hij had voortgebracht, of daar een objectieve maat voor was of dat dit vooral gebaseerd was op een subjectief gevoel. Voorts kan opgemerkt worden dat 'het geloof verkondigen' nogal vaag is. Nu kunnen we er wel van uit gaan dat dit om het christelijk geloof gaat, maar niet duidelijk wordt uit welke denominatie Kox afkomstig is en ook niet in hoeverre hij er een persoonlijke draai aan heeft gegeven. Ook wordt niet duidelijk of Kox een christelijke opvoeding heeft gekregen, of pas op latere leeftijd het spreekwoordelijke, ook onduidelijke, licht heeft gezien. Kox had ook gecollecteerd zonder vergunning, maar voor welk doel hij collecteerde, wat hij hiermee ophaalde en in welke vorm, denk aan een voorkeur voor munt- of briefgeld (en dan ook een voorkeur voor kleur of formaat) of zelfs buitenlandse valuta, is niet bekend. Hoeveel mensen hij aansprak en in welke vorm en wat de reacties waren is ook niet bekend.