Zegels uit het maasland

Uit Leapedia
Versie door Koksroommandarijn (Overleg | bijdragen) op 30 mei 2015 om 11:43 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'In mijn werk onderzoek ik oude zegels uit het Maasland. Lange tijd werden deze zegels niet als kunstwerken beschouwd. Uit kunsthistoris...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

In mijn werk onderzoek ik oude zegels uit het Maasland. Lange tijd werden deze zegels niet als kunstwerken beschouwd. Uit kunsthistorisch oogpunt vind ik dit onjuist. Mijn werk bestaat eruit deze zegels op een conceptuele manier in te zetten, hun gebruiksfunctie (die ze al lange tijd kwijt zijn, maar die er nog als een last aan vast kleeft) te laten ontstijgen en zo als autonoom te presenteren.

Speciale aandacht heb ik voor zegels uit de tweede helft van de dertiende eeuw. Voor de vorm was dit een revolutionaire tijd: waar eerder een voorkeur voor ronde zegels is op te merken, begint met in deze tijd een voorkeur voor ovale zegels te ontwikkelen. Daarbij deden voor het eerst in de geschiedenis ook allerlei architecturale structuren hun intrede. Helemaal revolutionair te noemen is de manier waarop de Madonna afgebeeld wordt: niet meer stijf rechtop zittend, maar met een bevallige heupbeweging zijwaarts. Deze facetten: de ovale vorm, de architecturale structuren en de zijwaartse heupbeweging vormen de kern van mijn interesse. Momenteel ik aan een serie van drie zegels: Adolf van Marck, Johan van Erkel en Johan van Beieren.